?PLEXIPOL! Blog ? – Tworzywa sztuczne – Reklama wizualna – Folie samoprzylepne

Elementy z tworzyw sztucznych do samochodów sportowych

A worker installs a plexiglass barrier inside a taxi at Plexismart Srl in Guidonia, close to Rome, Italy, on Wednesday, May 20, 2020. Floor-to-ceiling plexiglass dividers could help reduce the airborne transmission of Covid-19, says Lenny Beaudoin, the executive managing director of a CBRE team that leads workspace strategy, but such measures may have more of a psychological effect. Photographer: Alessia Pierdomenico/Bloomberg via Getty Images

Tworzywa sztuczne stosowane w produkcji samochodów

Obecnie każdy produkowany samochód posiada od 40 do nawet 100 kilogramów wykonanych z tworzyw sztucznych. To niewiele, biorąc pod uwagę masę całego pojazdu, która wynosi przynajmniej kilkaset kilogramów. Jednak warto zwrócić uwagę na fakt, że waga tych elementów jest niewielka w stosunku do ich ogólnej liczby. W każdym samochodzie jest ich około 300. Z tworzywa sztucznego wykonane są m.in. wykładziny, klamki, deski rozdzielcze, kierownica, siedzenia z obiciami, schowki, podsufitki czy wycieraczki samochodowe (posiadają one elementy plastikowe oraz pióra wycieraczek wykonane są np. z kauczuku).

Ponadto elementy wykonane z tworzyw sztucznych znaleźć można w bagażniku czy komorze silnika. Produkuje się z nich bowiem różnego rodzaju obudowy, ramki, pokrywy, uszczelki, przewody, listwy itd. Co więcej, z tworzyw sztucznych wytwarzane są akcesoria do samochodów np. trójkąty ostrzegawcze.

Podstawowe zalety tworzyw sztucznych

Tworzywa sztuczne są w motoryzacji coraz chętniej wykorzystywane i to z wielu względów. Na uwagę zasługuje przede wszystkim ich niewielka masa. Tworzywa polimerowe są przykładowo znacznie lżejsze niż szkło czy metal. Im więcej ich jest wykorzystanych w produkcji, tym samochód jest lżejszy. Tymczasem masa ma bezpośredni wpływ na osiągi silnika. Do napędzania samochodu o mniejszej masie potrzeba oczywiście mniej energii, a więc i mniej paliwa.

Cechują się one ponadto znaczną wytrzymałością mechaniczną i nie tylko. Sporo w tym przypadku zależy od technologii ich produkcji. Niektóre materiały są odporne nawet na czynniki środowiskowe i to o wiele bardziej niż stal wykorzystywana również powszechnie w motoryzacji. Być może już niedługo to właśnie tworzywa tucznego będą wykorzystywane do produkcji karoserii.

Tworzywa są materiałami odpornymi na czynniki zewnętrzne np. wilgoć czy wysoką temperaturę. W przeciwieństwie do metali nie ulegają one korozji, a więc zachowują przez długi czas swoje właściwości i estetyczny wygląd. Pod tym względem przewyższają stal, bo nie wymagają dodatkowego zabezpieczenia przeciwko rdzy.

Elementy z tworzyw sztucznych do samochodów sportowych 1

Tworzywa sztuczne wykorzystywane w motoryzacji

Okazuje się więc, że istnieje sporo powodów wykorzystywania przy produkcji samochodów tworzyw sztucznych. Udział tworzyw sztucznych w nowoczesnej motoryzacji jest coraz większy. Wykonuje się z nich też coraz więcej elementów.

Do najpopularniejszych tworzyw sztucznych wykorzystywanych podczas produkcji samochodów należą polipropylen (zderzaki, spoilery), poliamid (ozdobne osłony kół jezdnych), polistyren (spoilery), poliwęglan (obudowy lusterek, szkła reflektorów, spoilery), poliuteran (spoilery, zderzaki), politlenek fenylu (błotniki) czy poliuretan (części poszycia wewnętrznego).

W strukturze wykorzystania wybranych rodzajów tworzyw sztucznych w branży motoryzacyjnej niewiele się zmienia. Od wielu lat do produkcji elementów samochodowych wykorzystuje się przede wszystkim polipropylen. Jego udział w łącznej masie tworzyw sztucznych wykorzystywanych w motoryzacji wynosi 20-25%. Jednak warto zwrócić uwagę na fakt, że rośnie również rola tworzyw specjalistycznych, konstrukcyjnych i kompozytów. Świadczy to niewątpliwie o rosnącej świadomości producentów.

Rosnące zapotrzebowanie na tworzywa sztuczne w produkcji części

Co ciekawe, w latach 40. XX wieku produkcja jednego samochodu wymagała średnio użycia 2 kg tworzyw sztucznych. W roku 1960 było to już 11 kg, a 10 lat później 30 kg. Obecnie liczba ta dochodzi do 150 kg. Wszystko zaczęło się w latach 50. ubiegłego wieku za sprawą wynalezienia tworzywa ABS. To kopolimer akrylonitrylo-butadieno-styrenowy wykorzystywany do produkcji zderzaków czy foteli. Stosowany jest on również i dzisiaj.

Exit mobile version